zondag 10 januari 2010

Google docs

Zonet probeerde ik google docs uit.
Het resultaat van de oefening kan je zien op:
Dit is de bezetting op zaterdag in 2010 (moest een collega vergeten zijn of hij/zij moet werken, kan het van thuis uit gecheckt worden). Maar hoe vind je dit eigenlijk terug op het web?

Nu ja, ik zie wel de voordelen van google docs, maar niet om de huidige werkwijze onmiddellijk overboord te gooien. Als we een document op de bibserver bewaren, kan ook elke collega eraan en er aanpassingen in doen. Als je thuis werkt, kan je natuurlijk bij google docs niet vergeten iets op je usb-stick te zetten.
Bovendien is het wel handig om vorige versies te kunnen bekijken, zonder deze toepassing in word expliciet te moeten gebruiken.
De opmaakmogelijkheden zijn daarentegen niet hetzelfde (in excel kan je bijvoorbeeld ook de formulebalk niet zien staan).

De voordelen zijn wellicht voornamelijk voor intern gebruik, hoewel het voorbeeld om keuzelijsten als 'verfilmde boeken' te publiceren op de website ook nuttig is. Het gegeven voorbeeld van aanwinstenlijsten vind ik zelf niet direct een goed voorbeeld, aangezien dit ook rechtstreeks uit de catalogus kan gegenereerd worden.

Het verschil met een wiki? Een wiki blijft natuurlijk een webpagina, waar je ook documenten kan opslaan (zie je daar eigenlijk de wijzigingen door gebruikers? Nog niet uitgeprobeerd). Google docs blijft gaan om de documenten met elkaar te delen, die afzonderlijk als webpagina gepubliceerd kunnen worden.

2 opmerkingen:

  1. Wel handig zo'n overzicht van de zaterdagregeling. Nu kan ik thuis zien wanneer ik moet werken.
    Groetjes Kathleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het webadres van zo'n publiek gemaakt Google Document ziet er niet uit, maar je kan het daarnaast ook nog expliciet delen met de geïntereseerden via Google accounts. Dan komt het in hun overzicht van documenten terecht. Groetjes, Eva

    BeantwoordenVerwijderen